0
Mobiel

Wereldwijde uitgaven AR, VR overschrijden USD 20 mrd in 2019

vrijdag 7 december 2018 | 09:28 CET | Nieuws

De wereldwijde uitgaven aan augmented reality en virtual reality (AR / VR) technologie bedragen naar verwachting in 2019 bijna USD 20,4 miljard. Dat is een stijging van 68,8 procent ten opzichte van de USD 12,1 miljard in 2018, stelt marktonderzoeker IDC. Volgens IDC zullen de mondiale bestedingen aan AR / VR-producten en -diensten sterk blijven groeien gedurende de onderzoeksperiode 2017-2022, met een samengestelde jaarlijkse groei (CAGR) van 69,6 procent.

De groei wordt vooral gedreven door het bedrijfsleven. Het gecombineerde zakelijke aandeel in AR/VR-bestedingen stijgt van 64,5 procent in 2019 tot meer dan 80 procent in 2022. De sectoren die naar verwachting het meeste zullen uitgeven aan AR / VR in 2019, zijn ‘persoonlijke en consumentendiensten’ (USD 1,6 miljard), retail (USD 1,56 miljard) en stukindustrie (USD 1,54 miljard). 

Consumentenbestedingen groeien langzamer

Van tien sectoren wordt voorspeld dat ze CAGR's realiseren van meer dan 100 procent in de prognoseperiode. Daaronder staat / lokale overheid (123,7%), grondstofindustrie (120,9 %) en groothandel (120,9%). Consumentenbestedingen aan AR / VR zullen groter blijven dan welke afzonderlijke bedrijfstak dan ook (USD 7,2 miljard in 2019), maar zullen in een veel langzamer tempo groeien (36,6 procent CAGR).

Consumentenbestedingen domineren in 2019 drie van de vier grootste AR / VR-gebruikscasussen bepalen: VR-games (USD 4 miljard), video / feature viewing (USD 2 miljard) en AR-spellen (USD 616 miljoen). De enige commerciële use-case is komend jaar, is training (USD 1,8 miljard). Twee andere commerciële toepassingen - online retail-presentatie (USD 558 miljoen) en industrieel onderhoud (USD 413 miljoen) – groeien echter sterk de komende vijf jaar. 

Met een vijfjaarlijkse CAGR van 119,2 procent, zullen industriële onderhoudsbestedingen AR-gebaseerde gaming bijna inhalen in 2022. Verschillende andere commerciële use-cases (lab en veld, retail-presentatie, anatomiediagnostiek en interne videografie) hebben CAGR’s van meer dan 100 procent in de prognoseperiode.

West-Europa in top3 vanaf 2020

Hardware zal goed zijn voor meer dan de helft van alle AR / VR-uitgaven gedurende de prognose, gevolgd door software en services. Op geografische basis zijn de VS goed voor de grootste AR / VR-omzet in 2019 (USD 6,6 miljard), gevolgd door China (USD 6,0 miljard).  Japan (USD 1,76 miljard) en West-Europa (USD 1,74 miljard) volgen op drie en vier in 2019, maar West-Europa zal in 2020 de derde positie innemen. De landen die de snelste groei in AR / VR-uitgaven zien in de prognoseperiode, zijn Canada (83,7%), de VS (77,1%) en China (76,2%). 



tp:vandaag

Elke werkdag rond 10.00 uur verstuurt Telecompaper de gratis "tp:vandaag".

Meld u nu aan

Categorie├źn: Mobiel & Draadloos / Mobiel & Draadloos
Bedrijven: IDC
Landen: Wereld
::: voeg een reactie toe
Dit artikel is onderdeel van dossier(s)

VirtualReality


Reactie Plaatsen

We welcome comments that add value to the discussion. We attempt to block comments that use offensive language or appear to be spam, and our editors frequently review the comments to ensure they are appropriate. If you see a comment that you believe is inappropriate to the discussion, you can bring it to our attention by using the report abuse links. As the comments are written and submitted by visitors of the Telecompaper website, they in no way represent the opinion of Telecompaper.


Gerelateerd

Smartphone-markt gaat vanaf 2019 weer groeien - IDC

Published 12 dec 2018 14:21 CET | Wereld
De wereldwijde smartphone-verkopen zullen dit jaar met 3 procent afnemen alvorens van 2019 jaar tot 2022 weer te groeien met ...

14,6 miljard aangesloten smart devices in 2022 - Cisco

Published 28 nov 2018 10:23 CET | Wereld
Tegen 2022 zullen er ongeveer 28,5 miljard apparaten online zijn, van 18 miljard in 2017, volgens Cisco's Visual Networking Index ...

GSMA onthult cloud-initiatief AR / VR voor mobiele sector

Published 22 nov 2018 08:34 CET | Wereld
Brancheorganisatie GSMA heeft een nieuw initiatief gelanceerd met het oog op de ontwikkeling van virtual reality (VR) en ...

Amsterdams museum biedt augmented reality app

Published 24 okt 2018 14:46 CET | Nederland
Het Moco Museum in Amsterdam lanceert de nieuwe augmented reality app 'Moco Play'. De app, die gratis beschikbaar is voor zowel ...

Apple koopt AR-lensspecialist Akonia

Published 30 aug 2018 09:24 CET | Wereld
Apple heeft een startup gekocht die zich richt op het maken van lenzen voor augmented reality-brillen. Het gaat om het in ...

China Mobile, Tencent en Huawei testen 5G slicing voor AR

Published 29 jun 2018 17:26 CET | China
China Mobile, Tencent en Huawei hebben de verificatie voltooid van 5G-netwerkslicing voor een aanbod van extrasnel mobiel ...

BOM Ventures investeert in temperatuursensor 5G

Published 25 jun 2018 09:31 CET | Nederland
BOM Brabant Ventures investeert samen met een strategische partner in de Verenigde Staten EUR 3 miljoen in het Eindhovens bedrijf ...

Uitgaven AR/VR dit jaar naar USD 27 miljard - IDC

Published 01 jun 2018 12:16 CET | Wereld
De wereldwijde uitgaven aan AR/VR-producten en -diensten zullen dit jaar met 92 procent stijgen naar USD 27 miljard. Dat blijkt ...