
Het kabinet zal een overname van het vaste telefoonnet van KPN door een buitenlandse onderneming niet tegenhouden. Dat blijkt uit antwoorden van minister Zalm op Kamervragen van Pvda'ers Crone en Van Dam. De telecommunicatiewet en toezichthouder OPTA waarborgen dat ook een buitenlandse eigenaar het vaste telefoonnet goed moet laten functioneren en daar dus in dient te investeren, aldus Zalm. De PvdA wilde verder weten waarom KPN niet wordt gesplitst in een publiek netwerkbedrijf en een commercieel bedrijf dat de telefoondiensten aanbiedt. Dat gebeurt wel bij de energiebedrijven. Volgens Zalm is in de sector sprake van concurrentie tussen netwerken, zoals TV-kabel en draadloze verbindingen. In de energiesector moet concurrentie mogelijk zijn op een netwerk.