Kamer discussieert over gemeentelijke glasvezelinvesteringen

News Broadband Netherlands 13 APR 2006
Kamer discussieert over gemeentelijke glasvezelinvesteringen
De Tweede Kamer discussieert over plannen van gemeenten, waaronder Amsterdam, om zelf te investeren in glasvezelnetten. Dat meldt de Telegraaf. PvdA en VVD vrezen voor oneerlijke concurrentie met particuliere ondernemingen in de telecomsector. De VVD (Aptroot) wil graag dat er een verbod komt op het doen van investeringen door gemeenten. Gemeenten zouden dit soort investeringen met een dubbele pet doen, omdat zij zelf beslissen over het verlenen van vergunningen bij de aanleg van kabels. Zij hebben er dus belang bij om concurrenten tegen te werken. Volgens de PvdA zou telecomtoezichthouder OPTA besluiten over vergunningen en dergelijke van gemeenten moeten overnemen. Volgens Brinkhorst is de OPTA echter te slecht op de hoogte van situaties in afzonderlijke gemeenten om hun rol over te nemen. De minister zal de telecommunicatiewet aanpassen. Deze wet moet duidelijkheid scheppen in de vraag hoe gemeenten, ook in hun rol als grondeigenaar, en telecombedrijven met elkaar dienen om te gaan bij de aanleg van kabels.

Categories:

Companies:

Countries: