KPN en vakbonden niet eens over pensioenvoorstel CAO

News General Netherlands 14 NOV 2005
KPN en vakbonden niet eens over pensioenvoorstel CAO
[Persbericht KPN] Geen akkoord CAO KPN KPN en de vakorganisaties zijn het niet eens geworden over een nieuwe CAO. De onderhandelaars van de vakorganisaties zijn niet met de pensioenvoorstellen akkoord gegaan. Het eindbod van KPN kent een structurele salarisverhoging van in totaal 3% verdeeld over 27 maanden, wijzigingen in pensioen alsmede een bijdrage van de werkgever van 2% aan de levensloopregeling. Ook wil KPN een CAO met mobiliteitsbevorderende maatregelen. De onderhandelaars gaan het eindbod voorleggen aan hun leden. Belangrijk onderdeel van het eindbod zijn keuzemogelijkheden om eerder, later of tussendoor te stoppen met werken. Medewerkers zullen een levensloopbijdrage van 2% ontvangen. Ook zal KPN weliswaar de pensioenleeftijd verhogen naar 65 jaar, maar tegelijkertijd verbeteringen in de pensioenregeling aanbrengen. Hierdoor blijft eerder pensioen mogelijk. KPN is van begin af aan van mening geweest dat de pensioenregeling naar 65 jaar moest gaan. KPN was bereid de hierdoor bespaarde kosten volledig terug te geven aan medewerkers. Vakorganisaties hebben frontaal ingezet op een collectieve reparatie van pensioen Met de 'mobiliteits-CAO' verwacht KPN het aantal gedwongen ontslagen in de komende jaren te beperken. Gezien de omvangrijke reductie van arbeidsplaatsen die zich de komende jaren bij KPN zal voordoen en de grote technologische veranderingen is mobiliteit van medewerkers van het grootste belang. Daarnaast zijn er aantrekkelijke financiële vertrekpremies voor medewerkers die er in slagen snel een overstap te maken naar een andere baan. [Persbericht FNV ABVAKABO] Bonden zien niets in eindbod CAO KPN Op vrijdagochtend is het overleg over de CAO KPN vastgelopen. Een van de grootste geschilpunten tussen de bonden en de werkgever is de pensioenregeling. "De werkgever wilde met een eindbod het onderste uit de kan, maar had niet door dat de bodem al was bereikt", aldus ABVAKABO FNV-bestuurder Danielle Wiek: "Wij zullen dit bod van de werkgever negatief aan de leden voorleggen." "KPN gunt de werknemers niet het maximale vervroegde pensioen. Wij hebben de werkgever voorgerekend dat KPN met relatief lage kosten haar werknemers negen maanden eerder met pensioen kan laten gaan. Dit geldt met name voor de jongere werknemers. Voor de oudere werknemers hebben we het meeste inmiddels een aanvaardbaar bod. Onbegrijpelijk dat de werkgever onze oplossing niet met beide handen aangrijpt." Nadat de leden hebben bepaald hoe ABVAKBO FNV moet reageren op het eindbod, kan de vakbond bepalen wat de volgende stap zal zijn. Wiek: "Uiteraard zullen de leden mij vragen wanneer we actie gaan voeren. Over de datum, de plaats en de actievorm moeten we ons nog buigen, maar als de werkgever niet met nieuwe voorstellen komt dan lijken acties mij onvermjdelijk."

Categories:

Companies:

Countries: