
Lokale radio- en televisieomroepen moeten binnen een half jaar te ontvangen zijn via het digitale kabelpakket. CDA, PvdA, SP en ChristenUnie eisen van minister Plasterk dat hij haast maakt met de verplichting voor kabelmaatschappijen om dat te regelen. De Leeuwarder omroep Mercurius noemt doorgifte 'noodzakelijk'. Eindredacteur E. Bausch zegt dat dat hard nodig is. ,,Nu nog niet zozeer, maar als ik kijk naar de toekomst kan het natuurlijk niet dat elke zender te zien is op digitale tv behalve de lokale omroep." Volgens directeur N. Geelhoed van Kabel Noord, kabelaar in Noord-Oost Fryslân, is het probleem vooral technisch van aard. ,,In ons gebied zit toevallig maar één lokale tv-zender, dus die kunnen we makkelijk doorgeven. Maar de grotere maatschappijen als UPC hebben minstens honderd zenders in hun gebied zitten. Het kost gigantisch veel aan apparatuur om al die zenders door te geven. Dan praat je echt over miljoenen." Volgens directeur Pieter de Wit van lokale omroeporganisatie Olon is dat onzin. ,,Als analoog er definitief uitgaat, moet het sowieso geregeld zijn. En dat weten ze allang. Het is een grof schandaal dat lokale omroepen nog niet digitaal te ontvangen zijn. Ze denken meer te kunnen verdienen aan 'Sport 27' of het zoveelste nikserige kanaal, dan aan lokale omroepen. Dat kost die omroepen publiek en adverteerders." Eindredacteur Bausch gelooft dat vooralsnog niet. ,,Dat speelt nog niet, ik heb nog van geen adverteerder gehoord dat ze afhaken omdat we digitaal nog niet te ontvangen zijn."