
De gezamenlijke onderneming van vliegtuigfabrikant Airbus en automatiseerder Sita, OnAir, dat over apparatuur beschikt waarmee mensen in het vliegtuig met hun mobiele telefoon 'naar beneden' kunnen bellen, verwacht dat mobiel bellen vanuit het vliegtuig straks EUR 2,50 per minuut gaat kosten. Daarna wordt een daling naar circa EUR 1,50 per minuut verwacht. Dat heeft bestuursvoorzitter George Cooper verklaard tegenover NRC Handelsblad. Of mobiel bellen in vliegtuigen wordt toegestaan hangt af van een door de overkoepelende CEPT (de Europese Conferentie voor Post en Telecommunicatie) te nemen besluit. Cooper verwacht dat de CEPT het mobiel bellen in de lucht zal goedkeuren, waarna het vanaf de tweede helft van 2006 mogelijk wordt. OnAir wil zijn diensten eerst in Europa lanceren en vervolgens in het Midden-Oosten en Azië.
.