
Volgens het onafhankelijk forum dat de digitale overheid stimuleert vanuit het burgerperspectief, burger@overheid, werken veel gemeenten niet mee als er vragen worden gesteld over UMTS antennes. Steeds meer mensen maken zich zorgen over de snelle uitbreiding van het aantal UMTS masten in hun woonomgeving. Gemeenten worden in toenemende mate geconfronteerd met vragen, opmerkingen en protesten. Ook de rijksoverheid werkt niet echt mee als het om antennes gaat. De informatie die het ministerie van Economische Zaken (EZ) in het zogeheten Antenneregister heeft laten opnemen is soms maanden oud. En in de consultatieronde die EZ onlangs heeft belegd, is de mening van de burger gehoord, maar lijkt er niet geluisterd te zijn. Burger@overheid roept de Tweede Kamer op om het onderwerp hoger op de agenda van minister Brinkhorst te plaatsen. Het wordt tijd dat de overheid wat UMTS betreft uit de 'slaapstand' komt, aldus het forum. Burger@overheid vindt dat de informatievoorziening beter moet en neemt daarvoor de BurgerServiceCode als maatstaf. De informatie op de site van het Antennebureau moet juist, volledig en actueel zijn. De gemeenten moeten actief en op maat informatie geven over het plaatsen van nieuwe masten, ook als die kleiner zijn dan 5 meter. En wanneer telefonisch of via e-mail informatie wordt ingewonnen, moet dat kunnen zonder het afgeven van allerlei persoonsgegevens.