
Volgens NRC Handelsblad hebben de radiostations teveel betaald voor de FM radiofrequenties op de openbare veiling in 2003. Aannemelijk wordt geacht dat de hoge bedragen die zijn betaald hebben geleid tot forse verliezen bij de radiozenders. Dit is een conclusie uit het rapport “Op de golven” dat in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen is geschreven door adviesbureau Berenschot. De radiozenders hebben in 2003 voor EUR 323 miljoen negen FM frequenties bemachtigd. Elke kandidaat mocht maar één bod uitbrengen, daarnaast beoordeelde het ministerie de biedingen op inhoud en financiële onderbouwing. Volgens Berenschot heeft het fenomeen van de ‘winner’s curse’ zich op de veiling voorgedaan. Dit komt er op neer dat de winnaar zoveel betaald om de frequentie te verkrijgen dat het hem uiteindelijk niets oplevert.