Vertraging uitrol 4G-netwerken door ruzie over standaard

News Wireless Global 22 AUG 2007
Vertraging uitrol 4G-netwerken door ruzie over standaard
Door onenigheid over een nieuwe standaard en de voorkeur voor het bestaand 3G-netwerk wordt de uitrol van 4G netwerken vertraagd. Dat meldt Computable. daardoor zal China. De uitrol van 4G, de vierde generatie mobiele netwerken wordt nu tussen 2010 en 2012 verwacht. Een eerdere uitrol wordt belemmerd door onenigheid over de nieuwe standaard voor 4G. Op dit moment komen drie technologieën in aanmerking voor de standaard-norm van 4G. Het gaat om 802.16m Wimax, ondersteund door Intel, Long Term Evolution (LTE) van Ericsson en Ultra Mobile (UMB) ondersteunt door Qualcomm. De ITU (International Telecom Union) stelt tussen 2008 en 2009 de definitieve definitie vast van de 4G technologie. Uit onderzoek onder mobiele operators door In-Stat blijkt dat 4G een minimale mobiele bandbreedte zal hebben van 100MB/sec. 4G zal gebaseerd zijn op OFDMA, een technologie voor Multi-user frequentiegebruik. Er wordt ook gezegd dat de uitrol van 4G langzaam zal verlopen omdat mobiele operators meer en langer gebruik maken van de bestaande 3G-netwerken. De vertraging zorgt er voor dat de Chinese stad Shanghai binnenkort een wereldprimeur heeft met het eerste commercieel beschikbare mobiele 4G netwerk. Door de bureaucratische rompslomp is de uitrol van 3G netwerken in 's werelds grootste mobiele markt zodanig vertraagd dat de lokale mobiele telecomoperators besloten hebben direct voor een uitrol van 4G netwerken te kiezen. De afgelopen weken zijn volgens lokale media in Shanghai al de eerste succesvolle tests uitgevoerd. Een commerciële uitrol is nu nog een kwestie van tijd en van de bureaucratie van de Chinese overheid. Tot nu toe zijn in diverse landen alleen nog technische demo's van 4G netwerken uitgevoerd. Alleen in Korea zijn al concrete plannen voor een brede commerciële uitrol op relatief korte termijn.

Categories:

Companies:

Regions: