0
Mobiel

Google wil VR democratiseren via Android

vrijdag 13 mei 2016 | 15:39 CET | Achtergronden

Google heeft grote plannen met virtual reality. Terwijl sommige maker van VR headsets inzetten op dure modellen, wil Google via VR via Cardboard, te koop voor 15 dollar, uitbreiden naar een groter publiek. Amerikaanse media melden dat Google's Project Tango hier een prominente rol in gaat spelen.

Onder de naam Project Tango is Google al zo’n twee jaar bezig met de ontwikkeling van software en hardware waarmee via camera's in tablets of smartphones een ruimte 3D in beeld en in kaart kan worden gebracht. Deze beelden en gegevens kunnen vervolgens bijvoorbeeld in VR-omgevingen, zoals Cardboard, worden gebruikt. De technologie richt zich op het registreren van diepte en bewegingen en kan onder meer worden ingezet voor indoor navigatie.

VR-strategie vorm geven

Google Cardboard, gelanceerd tijdens de Google I/O conferentie in de zomer van 2014, was in eerste instantie alleen in de VS beschikbaar, maar sinds deze week ook in in Canada (20 dollar), het Verenigd Koninkrijk (15 pond), Duitsland en Frankrijk (20 euro). Over een Nederlandse release is nog niks bekend. Sinds de lancering van Google Cardboard werden er tot dusver 5 miljoen stuks van verkocht en staan er meer dan 2.000 apps in Google Play die Cardboard ondersteunen.

Google lanceerde eind vorig jaar nog een Android-app voor Cardboard Camera. Met de app kunnen gebruikers hun smartphones ombouwen tot een VR-camera. Ook YouTube biedt sinds eind vorig jaar ondersteuning voor Cardboard. Met Cardboard en de YouTube-app voor Android kunnen gebruikers 360-graden video’s bekijken.

Maar de VR-ambities van Google stoppen niet bij Cardboard, integendeel. Naar verluidt zal Google nog dit jaar een vr-headset lanceren die, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Samsung Gear VR, in combinatie met een groot aantal smartphones kan worden gebruikt. Volgens Amerikaanse media zal VR-ondersteuning diep in Android zijn geïntegreerd waardoor het onnodig wordt om een aparte app te downloaden om VR-content te kunnen zien.

Om zijn VR-strategie verder vorm te geven, zette moederbedrijf Alphabet begin dit jaar een nieuwe divisie op. Veel details maakte het bedrijf niet bekend, maar aan het hoofd van de nieuwe unit staat Clay Bavor, als vice-president verantwoordelijk voor product management onder meer verantwoordelijk voor ontwikkeling van apps zoals Gmail, Drive en Google Docs.

Sinds 2014 investeert Google in Magic Leap, ontwikkelaar van wat het zelf omschrijft als ‘mixed reality’, een concept waarbij via een bril, vergelijkbaar met Google Glass, beelden in het oog van de drager worden geprojecteert. De start-up, opgericht in 2010, ontving kapitaal van onder meer chipmaker Qualcomm en het Chinese internetbedrijf Alibaba. Tot dusver haalde Magic Leap zo’n 1,4 miljard dollar op.

VR wordt na mobile gezien als het nieuwe digitale advertentieplatform vanwege zijn unieke user experience. Grote merken zoals Coca Cola, HBO en Nissan waagden al de stap naar VR advertising en naarmate VR meer richting mainstream gaat, neemt ook het aantal bedrijven toe dat in VR mogelijkheden ziet om direct met de klant te kunnen communiceren in een ‘immersive’ omgeving.

Mobile VR

Inmiddels bestaat een bescheiden aanbod aan VR-headsets van onder meer HTC en Microsoft, maar Google concurreert wat betreft mainstream consumer VR hoofdzakelijk met Facebook’s Oculus. Hoewel diens strategie compleet anders is dan Google – de Oculus Rift kost 600 dollar – is het einddoel hetzelfde: VR naar de massa brengen, Google via mobile, Facebook via social.

Halverwege april toonde Facebook tijdens zijn ontwikkelaarsconferentie F8 een demo-versie van een sociale virtual reality-ervaring op de Oculus Rift. Oculus Social is toegankelijk via de Gear VR van Samsung, dat zijn Gear VR aanbiedt voor 99 dollar, ver onder de prijs van concurrerende VR-headsets en dichter tegen de prijs van Google’s Cardboard. Facebook bekrachtigde de samenwerking met het Zuid-Koreaanse bedrijf nog tijdens een gezamenlijk persconferentie op het Mobile World Congress eind februari.

Samsung toonde tijdens het MWC tevens zijn nieuwe high-end smartphones die het bedrijf moeten helpen zijn marktleiderschap te behouden. Volgens IDC verscheepte Samsung in Q1 2016 81,9 miljoen smartphones, een lichte daling ten opzichte van een jaar eerder. De Samsung Gear VR is alleen compatible met de duurdere Galaxy S7 (edge), de Note 5 en de S6 (edge). Inmiddels zijn meer dan 20 games die oorspronkelijk voor de Gear VR waren ontworpen, te spelen op de Oculus Rift.

Google werkt binnen Project Tango samen met Lenovo. Het Chinese bedrijf kondigde begin dit jaar tijdens elektronicabeurs CES aan de eerste smartphone te gaan maken die gebruikt maakt van de beschikbare technologie binnen het project. Volgens Lenovo is de smartphone, voorzien van een Qualcomm Snapdragon-processor, komende zomer beschikbaar. Lenovo is een relatief kleine speler op de markt voor smartphones, maar het bedrijf kreeg meer armslag op de Noord-Amerikaanse markt door overname van Motorola Mobility van Google zo’n 2 jaar geleden. Lenovo biedt sinds begin dit jaar een eigen VR-headset, de betaalbare AntVR,

De markt voor virtual reality (VR)-headsets zal dit jaar goed zijn voor een omzet van 895 miljoen dollar, zo berekende Strategy Analytics. Ongeveer 77 procent van deze omzet zal worden gegenereerd door de Oculus Rift, de Vive van HTC en de PlayStation VR van Sony. De VR-brillen van deze fabrikanten zullen echter maar 13 procent van het totale aantal verscheepte exemplaren uitmaken, omdat het merendeel zal bestaan uit goedkopere smartphone-gebaseerde VR-headsets waaronder Google Cardboard. En dat is precies waar voor Google de kansen liggen.



tp:vandaag

Elke werkdag rond 10.00 uur verstuurt Telecompaper de gratis "tp:vandaag".

Meld u nu aan

Categorie├źn:
Landen:
::: voeg een reactie toe