0
Breedband

Legaal muziek streamen groeit, maar illegaal streamen dient zich aan

vrijdag 25 september 2015 | 09:11 CET | Achtergronden

De videomarkt is belangrijk voor de telecomsector als differentiator. Voor muziek geldt dat veel minder. Muziek laat zich als OTT-dienst niet gemakkelijk integreren in het aanbod, zoals een app voor videodiensten geïntegreerd kan worden in het televisiemenu. Telecomaanbieders doen wel promoties rond muziek, zoals Vodafone met Napster. De MVNO Aldi gaat met hetzelfde Napster iets verder en verkoopt de dienst onder eigen naam, met Napster dus als leverancier van een white label dienst. Met de recente start van Apple Music en een aantal aankondigingen is het een goed moment om stil te staan bij muziek, toch een belangrijke 'value-added service' voor de telecomsector. Het aanbod groeit en streaming begint de CD-inkomsten naar de kroon te steken. Een terugkeer van het illegaal downloaden/streamen zou slecht zijn voor de sector maar ligt niet voor de hand, gegeven de ruime keuze aan legale diensten. Tenzij de start-up Aurous roet in het eten gooit.

Er zijn een paar opvallende verschillen met het videosegment. Om te beginnen had de muzieksector veel eerder last van piraterij dan het videosegment. Downloaden is inmiddels op zijn retour en vinyl maakt een kleine revival door. Anders dan in het geval van video draait het er in het aanbod over het algemeen om een compleet aanbod te hebben (uitzonderingen daargelaten rond exclusieve artiesten, zie onder), terwijl in video steeds meer wordt ingezet op exclusieve content. Kwaliteit dient wel in enige mate als differentiator - net als in video, waar het er nu om draait wie het eerst met ultra HD (UHD of 4K) komt. De bitstreamsnelheid van muziek verschilt en is in sommige gevallen extra hoog (zoals Napster met 320 kbps en Deezer Elite en Tidal zelfs met het FLAC-format, dat 1441 kbps biedt). Beide segmenten overigens, zowel video als muziek, worden beheerst door een klein aantal 'majors'. In muziek zijn dat Universal Music (Vivendi), Sony Music en Warner Music. Opvallend is dat de grote aanbieders van streaming diensten bepaald niet allemaal uit de VS afkomstig zijn, maar juist ook uit Europa.

Recent nieuws

  • Spotify (Zweden) is voorlopig de marktleider, met 75 miljoen actieve en 20 miljoen betalende gebruikers. Het heeft twee abonnementen: gratis met reclame of betaald. TeliaSonera nam een klein belang (1,4%) en er werd een nieuwe CFO aangesteld, afkomstig van Netflix (Barry McCarthy). De onderneming toonde zich vooral zeer innovatief, met sinds mei tal van nieuwe features, zoals videoclips en podcasts, nieuwe playlists zoals Spotify Running, Spotify Originals met enige exclusieve content, Rewind (playlist generator), Discover Weekly en Fresh Finds. Andere nieuwigheden zijn Found Them First en Concerts (nog in testfase). De overname van Seed Scientific moeten leiden tot betere aanbevelingen.
  • Rhapsody c.q. Napster heeft een betaald abonnement voor 10 dollar/euro per maand. Als laatste is een distributie-overeenkomst gesloten met Aldi, dat Napster white-label aanbiedt onder eigen naam.
  • Rdio (gestart door de Zweeds/Deense oprichters van Skype) kondigde Rdio Select aan voor de Europese markt, een instapabonnement voor 4 euro per maand, met reclame. Naast het bestaande betaalde abonnement.
  • Google Play Music ging in de VS van start met het model gratis-met-reclame.
  • YouTube Music Key is aangekondigd en moet 8 of 10 dollar per maand gaan kosten (zonder reclame). De eerste aankondiging dateert overigens al van een paar jaar geleden; blijkbaar zijn er moeizame onderhandelingen gaande over de rechten.
  • Deezer (Frankrijk) zou dit jaar afkoersen op een omzet van ruim 200 miljoen euro en wil in 2018 zelfs 750 miljoen boeken. Het wil binnenkort naar de beurs maar kort geleden ging ook het gerucht dat het kapitaal wilde ophalen bij een waardering van 1 miljard dollar. Er zijn 6,3 miljoen abonnees en het abonnement kost 10 euro per maand.
  • SoundCloud (Duitsland) worstelt op weg naar volwassenheid, met een dreiging van rechtszaken door rechtenhouders. Wel is er een overeenkomst met Warner Music, dat daarbij een 5%-belang afdwong. Het verdient nu vooral aan uploaders, maar komt binnenkort met een abonnement voor de passieve gebruiker. Het heeft 175 miljoen gebruikers (passief) en 150 miljoen geregistreerde gebruikers (uploaders).
  • De BBC wil een streaming dienst starten rond de muziek die het uitzendt via de waaier van BBC-kanalen.
  • Amazon Prime Music, gratis voor de Prime abonnees van Amazon, biedt een veel kleinere catalogus dan de grote spelers en bevat geen recent werk. Wel biedt het exclusieve content bestaande uit muziek die bij de eigen videocontent (series en films) gebruikt wordt. Ook Amazon Acoustics (beginnende artiesten) bevat exclusieve content.
  • Shazam (muziekherkenning) staat op 120 miljoen maandelijks actieve gebruikers.
  • Apple Music, op 30 juni gelanceerd met een gratis proefperiode van drie maanden. In augustus stond de teller op 11 miljoen gebruikers en recent op 15 miljoen. Apple biedt uitsluitend een betaald abonnement van 10 dollar per maand.
  • Pandora biedt internetradiostations aan en heeft 80 miljoen actieve gebruikers.

Apple

De aanbieders verschillen vooral op het punt van het verdienmodel. Gratis-met-reclame wordt door velen, met name Spotify, gezien als het beste wapen tegen 'piraterij' en als opstap naar een betaald abonnement. Rdio voegt nu een dergelijk abonnement toe, wat het gelijk van Spotify suggereert. De muziekindustrie blijft zich echter ergeren aan dergelijke 'gratis' diensten, waarbij men snel uit het oog verliest dat de reclame-inkomsten met slimme methoden waarschijnlijk verder op te voeren zijn. Het eventuele succes van Apple Music wordt nauwlettend gevolgd. Hoeveel gebruikers kiezen na hun gratis proefperiode voor een betaald abonnement? En hoe zal deze conversie zich de komende maanden ontwikkelen? Ten aanzien van de prijs lijkt het er op dat 10 dollar of euro leidend is, met voor sommige aanbieders ruimte er met 8 dollar/euro of zelfs 4 (Rdio) onder te duiken.

Aurous

Vanuit de muzieksector stuurt men aan op het uitkleden van de Spotify Free dienst, door het gebruik te maximeren. Door al te stevig in te zetten op betaalde abonnementen riskeert de sector een heropleving van het illegaal downloaden en illegaal streamen. Grooveshark moest sluiten wegens inbreuk op rechten, maar op 10 oktober start een nieuwe aanbieder waarvan het twijfelachtig is of het legaal is: Aurous. Het wil de 'Popcorn Time van de muziek worden', met een complete catalogus (inclusief acts zoals de Beatles, die bij de legale diensten ontbreken). Wellicht kiest men daarnaast voor een hoge kwaliteit (bitrate). Dan krijgen niet alleen Spotify, Apple en de andere diensten het moeilijk, maar krijgt de muzieksector een klap, want streaming is zich aan het ontwikkelen tot de belangrijkste inkomstenbron.



tp:vandaag

Elke werkdag rond 10.00 uur verstuurt Telecompaper de gratis "tp:vandaag".

Meld u nu aan

Categorieën:
Landen:
::: voeg een reactie toe