0
Breedband

Spotify: marktleider door innovatie

vrijdag 14 april 2017 | 14:55 CET | Achtergronden

Spotify is de wereldmarktleider op het gebied van streaming music, als we tenminste YouTube buiten beschouwing laten c.q. alleen naar betaalde diensten kijken. In Nederland is het niet anders, getuige ons maandelijkse TP Dutch Apps Market rapport. Het succes van Spotify is goed te verklaren, niet alleen uit 'hygiëne factoren', maar ook uit andere strategische keuzes. Samengevat is innovatie de belangrijkste oorzaak.

Met rond de 120 miljoen gebruikers en 50 miljoen betalende abonnees heeft Spotify een flinke voorsprong op Apple Music, Napster, Deezer, SoundCloud, Amazon Music Unlimited, Tidal, Google Play Music, YouTube Red, Pandora Media en talloze gespecialiseerde aanbieders.

Marktleider

Daarbij moet wel bedacht worden dat er een paar essentiële verschillen zijn:

  • Footprint. Spotify is actief in 60 landen, de andere spelers vaak in veel minder landen. Apple overigens juist in veel meer.
  • Geluidskwaliteit. Tidal is bekend om zijn loss-less (FLAC) kwaliteit, de andere diensten bieden tegen lagere kwaliteit aan (meestal 256 of 320 kbps).
  • Radio. Pandora Media en Beats One (Apple) bieden een radiodienst aan, ten dele gepersonaliseerd. Dat gaat verder dan het aanbieden van playlists.
  • Exclusives. Sommige spelers bieden exclusieve content, zoals Tidal, Amazon Prime Music (de uitgeklede versie, gratis voor Amazon Prime members) en SoundCloud (user-generated). Over het algemeen echter proberen de aanbieders compleet te zijn.

Spotify is ook in Nederland de leider, geïnstalleerd op 4,3 miljoen smartphones (32%). Gemiddeld luistert de Spotify-gebruiker 108 minuten per week en 16 dagen per maand. Wat kwaliteit betreft, waardeert men Spotify het hoogst (bron: TP Dutch Apps Market feb. 2017).

IPO

Spotify is voor een deel in handen van de majors (Universal/Vivendi, Sony, Warner), Merlin, Coca-Cola, Li Ka-shing en Telia (1,4%). Toen het in maart 2016 geld ophaalde bij investeerders deed het de toezegging binnen twee jaar naar de beurs te gaan. Volgens de laatste geruchten mikt men op september 2016 en zou de ondernemingswaarde 11 à 13 miljard US dollar zijn. Over 2015 waren omzet en verlies grofweg 2 miljard en 200 miljoen euro. Wel is het VK een land waar inmiddels winst gemaakt wordt.

Potentiële beleggers zullen drie vragen stellen: Wanneer bereikt men, met het verlies, de bodem? Wanneer bereikt men break-even? En hoe ziet de groei er vervolgens uit? Daarnaast is de vraag of Spotify op de langere termijn bestaansrecht heeft. In essentie is het een aggregator, die altijd gedisintermedieerd kan worden door de toeleveranciers. Voor Netflix was dat een reden om zelf content te gaan (laten) maken. Spotify heeft die route waarschijnlijk niet. Echter, de majors zullen erkennen dat Spotify op een goed moment zijn bestaansrecht ontleent aan zijn marktmacht en abonneebestand, of beter gezegd: het wordt op een goed moment een belangrijk (zo niet het belangrijkste) distributiekanaal.

Streaming music is hard op weg de belangrijkste component van de muziekmarkt te worden, naast music publishing en live concerten. Het is deel van de recorded music markt, die uit twee componenten bestaat: physical (CD's, vinyl) en digital (downloads, streaming, radio, ringtones). Streaming valt uiteen in subscriptions en advertising. In de Scandinavische landen en bijvoorbeeld Nederland bepaalt streaming al jaren het grootste deel van recorded music. In andere landen zijn fysieke dragers nog dominant, maar dat verandert snel, zoals in de VS en Duitsland. Je kunt constateren dat de afgelopen decennia een verschuiving is opgetreden van fysiek naar downloads naar streaming. Spotify en andere diensten zijn hiervoor mede verantwoordelijk c.q. profiteren hiervan. En tegelijk bieden zij, zeker met hun gratis diensten, een probaat middel tegen illegaal downloaden ('piraterij').

Innovatie

Maar waarom is Spotify zo succesvol? Afgezien van 'hygiëne factoren' (financiering, een bevlogen management, licensing deals, gebruiksgemak) heeft Spotify een aantal slimme keuzes gemaakt en is het steeds bezig zich te vernieuwen.

  • Divers verdienmodel. De gebruiker kan kiezen tussen gratis (met reclame), betaald en een familie-abonnement.
  • Geluidskwaliteit. Abonnees krijgen 320 kbps aangeboden. Volgens geruchten werkt Spotify aan een HiFi-variant voor loss-less streaming (net zoals Tidal). Dat zou 5 à 10 dollar per maand meer moeten kosten.
  • Playlists. Spotify heeft er vele, soms door samenwerking met derden.
  • Extraatjes. Video, podcasts, aanbevelingen, songteksten e.d. maken deel uit van het aanbod.
  • Advertising. Verschillende technologieën maken addressable advertising mogelijk, toegesneden op de luisteraar.
  • Distributie. Er zijn drie categorieën partners:
  1. Telco's, incl. KPN en Telia.
  2. Hardwarefabrikanten, incl. Sonos, Vizio, Philips, Sony/PlayStation, Google/Chromecast en volgens geruchten Apple/Apple Watch.
  3. Overige, incl. Starbucks, New York Times, Google/Waze, Tesla, Virgin America, Facebook/Messenger, Twitter.

Het belangrijkste kenmerk van de strategie is in één woord: innovatie.



tp:vandaag

Elke werkdag rond 10.00 uur verstuurt Telecompaper de gratis "tp:vandaag".

Meld u nu aan

Categorie├źn:
Landen:
::: voeg een reactie toe