0
IT

Zakelijk gebruik VR lijkt door te breken, opleiding belangrijke markt

dinsdag 14 november 2017 | 16:25 CET | Achtergronden

Virtual reality (VR)-technologie staat het punt grote stappen te zetten op de zakelijke markt. Voor opleidingsdoeleinden, maar ook voor de behandeling van mensen met angststoornissen. Op de VRdays in Amsterdam werd onlangs een heel scala aan zakelijke toepassingen getoond.

Vooral voor opleidingsdoeleinden lijkt VR (evenals augmented reality - AR) een praktisch nut te hebben. Zo kan personeel van een apotheker zich bekend maken met waar producten zich bevinden, maar ook voor groot zakelijk industrieel gebruik kan persoon oefenen met het sleutelen aan- en bekend worden met grote machines. Zo kan een monteur groot onderhoud oefenen aan machines die niet op locatie beschikbaar zijn, of te duur zijn om ongetraind personeel aan te laten sleutelen.

Voor medische toepassingen wordt VR vooral al ingezet voor revalidatie, geestelijke pijnverlichting en vermaak voor patiënten die aan het bed gekluisterd zijn. Vooral door gebruik van draadloze devices - zoals de Gear VR - kan VR makkelijk worden ingezet, daar waar voor (serious) gaming op dit moment nog een VR-device met draad gebruikt moet worden in combinatie met een krachtige pc. 

Opleidingen

Een aardige hoeveelheid bedrijven, waaronder veel Nederlandse bedrijven, is druk bezig met VR-trainingssoftware. Bedrijven als Vroom en Vrmaster bieden modules vanaf 25.000 euro om zogeheten CAT-modellen in VR te visualiseren. Via hun software kunnen onderdelen in de CAT-modellen getagged worden. Zo kan een schroef als schroef getagged worden, waardoor het via de software de eigenschappen van de schroef krijgt. Dat biedt de mogelijkheid om in VR aan de machines te "sleutelen". 

Door gebruik van de module kan het een bedrijf zelf aanpassingen doen. Er zijn afgezien van opleidingskosten van het personeel (voor gebruik van de software) geen verdere investeringen nodig. Deze manier van trainen wordt vooral ingezet om personeel bekend te maken met dure (en grote) industriële productie machines en routine handelingen aan te leren. Het virtueel aan een machine sleutel versnelt het leerproces vergeleken met het leren uit een boek.

Virtuele apotheek

Behalve groot industrieel gebruik werd ook als voorbeeld een apotheek gegeven. Voor snelle service moet het personeel bekend zijn met de indeling van medicijnen. In een VR-kopie van de apotheek kan personeel zich zo snel aanleren wat waar staat. Omdat de hersenen VR ervaringen als echt interpreteren, wordt zo sneller geleerd.

Het verantwoordelijke bedrijf toonde ook een handschoen die realistische feedback moet geven, hiermee kunnen bepaalde handelingen worden aangeleerd zoals een ingewikkelde knoop in een touw leggen. Maar ook bijvoorbeeld apparaten kunnen zo op afstand bediend worden.

Duidelijk is dat er hoge verwachtingen zijn voor leren in VR en dat dit zelfs een leer revolutie teweeg kan brengen. Niet alleen wordt stof makkelijker onthouden, maar ook kan stof virtueel getoond worden die anders alleen theoretisch, via boeken dus, geleerd moet worden. Dit kan ook een stimulans geven in motivatie bij leerlingen.

Healthcare

VR wordt op dit moment in de gezondheidszorg vooral ingezet voor revalidatiedoeleinden. Zo werd een waterdichte variant van de Gear VR gebruikt om te zwemmen met dolfijnen. De gebruiker draagt in het water de bril, om hem heen zwemmen virtuele dolfijnen. Het wordt ingezet voor mensen met tweede- en derdegraads brandwonden. Deze patiënten moeten elke dag twee tot drie uur in het water doorbrengen, na verloop van tijd wordt dit een sleur. Met een virtuele Impulse wordt de zwemsessie een beleving die direct de pijn, saaiheid en levensplezier positief beïnvloed.

Deze techniek kan ook ingezet worden voor patiënten die lang aan het ziekte bed zijn gekluisterd. Het zou zelf mogelijkheid moeten zijn met VR een prettige omgeving te creëren die het geneesproces ten goede kan komen.

Ook voor revalidatiedoeleinden zoals patiënten met een (gedeeltelijke/tijdelijke) verlamming kan VR stimulerend werken. Door in VR het verlamde lichaamsdeel te bewegen worden de hersenen geprikkeld het verlamde lichaamsdeel in het echt ook weer te gaan bewegen. Daarnaast wordt hard gewerkt aan virtueel opereren op afstand en chirurgische trainingen waarbij precieze (motions controllers en stereoscopisch beelden) zeer belangrijk zijn. Verwacht wordt dat de VR healthcare markt in 2025 mondiaal een omzet zal realiseren van 5 miljard dollar of meer.

Media en entertainment

Op de beurs waren ook veel bedrijven aanwezig die een VR-gebaseerd CMS-systeem aanbieden. De klant kan zo zelf in 3D (of 2D) opnames maken die via het CMS direct geupload kunnen worden. Klanten van deze mediasystemen zijn bijvoorbeeld Philips en de NS. Zo heeft de NS een virtuele David Bowie treinrit gevisualiseerd. De klant zit in de trein en doet de VR-bril op, de treinrit neemt zo een spectaculaire en kleurrijke vorm aan. VR kan zo ook worden ingezet om lange reizen leuker te maken en zo zelf eventueel verre reizen te stimuleren.

Door gebruik te maken van een CMS-systeem kan de klant direct nieuwe beelden en ervaringen in zijn app zetten. Zo kan bijvoorbeeld een makelaar snel een VR (maar ook te bekijken via een non VR-device) rondleiding online zetten van een te koop staand huis. Maar ook bijvoorbeeld auto- en keukenbedrijven kunnen zo hun waar digitaal tonen. 

Er wordt al druk samengewerkt met dergelijke retailers om deze zaken interactief te maken. Keukenbedrijven hebben vaak moeite met het "lokken" van klanten naar de winkel. Door de klant in VR de keuken te laten ontwerpen en testen wordt een nieuwe Impulse gegeven aan het bezoek van deze bedrijven. Daarnaast gebruiken bedrijven VR om bezoekers van beurzen naar hun stand te krijgen.

Ook mediabedrijf RTL is bezig met VR, bleek op de VRdays. Zo gaat de serie Kroongetuigen na afloop in VR verder. De aflevering eindigt dan met een onopgeloste moord, de kijker kan na de uitzending in VR de crime scene en het politiebureau bezoeken, op zoek naar aanwijzingen van het misdrijf, en zo zelf de moord oplossen.

Noodzaak van mobiele VR devices

Duidelijk is dat de zakelijke markt vooral nog gebruik maakt van mobiele VR devices en niet bedrade varianten zoals in serious gaming. Vooral de gear VR wordt veelvuldig ingezet. Op dit moment is er nog een groot verschil tussen functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid tussen een bedraad en niet bedraad VR systeem. In nabije toekomst zullen de systemen dichter bij elkaar komen te liggen. Oculus doet ook een slimme zet door de Oculus Go uit te brengen. Hierdoor zullen ook kleine bedrijven makkelijk VR kunnen inzetten.



tp:vandaag

Elke werkdag rond 10.00 uur verstuurt Telecompaper de gratis "tp:vandaag".

Meld u nu aan

Categorie├źn:
Landen:
::: voeg een reactie toe